Information är grunden i aktiehandel och företagande

Information och hård data är bland det mest värdefulla man kan ha när man skall fatta svåra beslut. Detta gäller oavsett om man är en företagare som behöver ta beslut om framtida satsningar eller en aktiehandlare som skall sälja eller köpa. 

Inom företagen

För stora företag är information något som samlas på alla möjliga olika nivåer. Tack vare att allt fler system är automatiserade innebär det att många av de handlingar som kunder och medarbetare gör loggas och kan på så sätt kan analyseras. Även mer mjuk data är dock något som är viktigt att samla in regelbundet.

Det kan till exempel handla om undersökningar hos kunder eller anställda för att få en uppfattning om kundnöjdhet eller arbetsmiljö. Oavsett var informationen kommer ifrån, om den är användardata eller från en undersökning, så krävs det statistisk kompetens för att kunna göra en värdefull analys.  Om företaget inte är av den storlek att de har egna statistiker eller liknande så brukar det bästa vara att använda sig av extern kompetens inom området.

rapport

För aktiehandlaren

Alla de som handlar med aktier vet vikten av information. Bortsett från börsskärmar fulla med grafer, priser och kursförändringar i procent så krävs det även en hel del annan information för att ta rätt beslut. Alla börsnoterade aktiebolag måste till exempel varje kvartal släppa en rapport om företagets läge, en viktig grund för många slut. Utöver det bör man självklart även hålla koll på nyhetsflödena för de företag som kan vara intressanta. Även omvärldshändelser i stort kan påverka priserna på aktiemarknaden. Efter att Storbritannien röstade för utgång ur EU gick många valutor, börser och aktier skarpt neråt.

Totalt beräknas hela tre miljarder dollar ha försvunnit från marknaden den första marknadsdagen. Även om mycket av det värdet har återvänt så visar det även på hur viktigt även information om även världen i stort och hur det kan påverka företagen är.