Profilera företaget

Att synas är viktig som företag och det finns olika sätt att marknadsföra sig på. Innan man sätter igång med sin marknadsföring så är det viktigt att tänka på företagets grafiska profil. Hur ska loggan se ut och vad vill man att andra ska uppfatta med den profil som företaget har.

Företagets grafiska profil

Att skapa en grafisk profil kan ta sin tid och det gäller att man känner sig nöjd med det resultat som man tar fram. Många gånger så anlitar man professionella som skapar en logga utifrån det företagsnamn som man har. Denna logga är något som ska följa med företaget under en lång tid och ska kunna printas på flera olika produkter. Det kan vara profilkläder men också brevpapper, visitkort och andra fysiska produkter.

Det som tas fram ska också anpassas så det går att använda i digitala medier. Loggan kommer mest troligt att ligga på den sajt som byggts upp till företaget. Men det kommer också att användas på sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram och LinkedIn konton. Det kan finnas fördelar att ta fram sin logga i flera olika format, jpg är den vanligaste bildformatet men om det ska tryckas på t-shorts eller jackor så behöver man kanske ladda upp sin logga i EPS-, AI- eller som en PDF-fil.

Det kan vara viktigt att tänka på att försöka göra en så enkel grafisk profil som möjligt. Idag så tar vi människor in en mängd med intryck. Ett nästintill oläsligt typsnitt är något som man ska undvika. Samma med ljust tryck på ljusbakgrund. Svart på vitt eller vitt på svart är det allra bästa. Däremot kan detaljer vara i någon färg som livar upp den grafiska profilen.